Bremseviden - Bremseklodser

Hvad er bremseklodser, og hvad er deres funktion?

Bremseklodser er en afgørende del af bilens bremsesystem. De sidder i bremsekaliberen og trykkes mod bremseskiven, når du træder på bremsen. Friktionen mellem klodserne og skiverne bremser hjulene – og dermed bilen.

Bremseklodser består af en slidflade (friktionsmateriale) og en bagplade. De skal kunne modstå høj varme, tryk og gentagne belastninger uden at miste effektivitet.


Hvornår skal bremseklodser skiftes?

Bremseklodser er sliddel, og deres levetid afhænger af biltype, kørestil og forhold. Typisk skiftes de hver 30.000–70.000 km, men det varierer.

Tegn på slidte bremseklodser:

- Skurrende, hvinende eller metallisk lyd ved opbremsning

- Øget bremselængde

- Bremseadvarselslampe lyser (hvis bilen har slidindikator)

- Tykkelsen på klodsen er under 3-4 mm

- Rysten eller skæve bremser

Det er vigtigt at skifte klodserne i god tid, da de ellers kan skade bremseskiven, hvilket giver dyrere reparationer.


Standard vs. Sport-bremseklodser – Hvad skal du vælge?

Standard bremseklodser:

- Ideelle til daglig kørsel og bytrafik

- Komfortable, støjsvage og med god levetid

- Mindre støv og skånsomme mod bremseskiver

- Typisk lavet af organiske eller semi-metalholdige materialer

Sport bremseklodser:

- Designet til høj ydeevne og høje temperaturer

- Giver skarpere bremser og bedre respons under belastning

- Øget modstandsdygtighed mod fading (varmetab)

- Ofte lavet af keramisk eller fuld-metal friktionsmateriale

- Afgiver mere bremsestøv og kan støje lidt mere – men leverer top performance

Vælg sportsklodser, hvis:

- Du kører hurtigt eller aggressivt

- Du har en tunet eller sportsvogn

- Du kører med trailer, campingvogn eller i kuperet terræn

- Du ønsker maksimal bremseevne og respons