Bremseviden - ABS-Sensorer

Hvad er en ABS-sensor, og hvad er dens funktion?

En ABS-sensor (også kaldet hjulhastighedssensor) er en elektronisk komponent, som er en del af bilens antiblokeringssystem (ABS). Sensoren registrerer hastigheden på hvert hjul og sender signaler til ABS-styringsenheden.

Når du bremser hårdt, sørger ABS-systemet – via sensorerne – for at hjulene ikke låser. Det giver bedre kontrol og kortere bremselængde, især på glatte eller ujævne veje.

ABS-sensorer spiller også en vigtig rolle i andre systemer som:

- ESP/ESC (stabilitetskontrol)

- Traktionskontrol

- Nødbremseassistenter


Hvornår skal en ABS-sensor skiftes?

ABS-sensorer holder typisk 100.000–150.000 km, men de kan fejle tidligere pga. snavs, korrosion, kabelfejl eller mekaniske skader.

Tegn på en defekt ABS-sensor:

- ABS-lampen lyser konstant i instrumentpanelet

- ESP/ESC-advarselslampe lyser

- ABS-funktionen virker ikke (hjul kan låse ved hård opbremsning)

- Dårlig eller ujævn bremsefølelse

- Fejlmeldinger ved fejlkodelæsning (OBD)

En defekt sensor bør skiftes hurtigt, da ABS-systemet ikke fungerer korrekt uden præcise hjuldata.


Standard vs. Performance ABS-sensorer – Hvad skal du vælge?

I modsætning til bremseklodser og skiver findes der ikke sport-ABS-sensorer i traditionel forstand. De fleste sensorer har én primær opgave: at levere præcise og stabile hjulhastighedsdata. Her handler det om pålidelighed og kompatibilitet – ikke performance.

Standard/Originalkvalitet (OEM):

- Tyskere som BOSCH og Zimmermann leverer OEM-sensorer til mange bilmærker

- Sikker funktion og fejlfri kommunikation med bilens styreenheder

- Lang holdbarhed og præcis signaloverførsel

Tip:

ABS-sensoren sidder ofte tæt på hjulnavet og er udsat for snavs, fugt og salt. Hold området rent og kontroller ledningerne regelmæssigt – især på ældre biler eller vinterkørsel.